Asiakkaan kertomaa: Moduulirakennus – täydellinen ratkaisu koululle

Historiallisella kaivosalueella Salassa, Keski-Ruotsissa, 350 hengen koulu oli kunnostamisen tarpeessa.

”Tarve tilapäiselle koulurakennukselle oli välitön. Vanha Gärdestan koulu kärsi vesivahingosta ja huonosta sisäilman laadusta. Paikallisviranomaiset tekivät kunnostamispäätöksen myöhään tammikuussa 2018”, kertoo Salan kunnan kiinteistöyksikön johtaja Åsa Eriksson.

”Korvataksemme rakennuksen tarvitsimme koulukäyttöön sopivat tilat, joissa olisi hyvä sisäilma. Lisäksi ratkaisun piti olla kustannustehokas. Kumppanilta edellytimme kykyä nopeaan toimitukseen. Suurin huolenaiheemme oli tiukka aikataulu. Huojennuimme, kun Cramo Adapteo ja kaikki alihankkijat vakuuttivat, että tilaelementeistä tehtävä rakennus valmistuisi uuden kouluvuoden alkuun mennessä elokuussa 2018.”

”Kun kuulin, että koulu valmistuisi ajoissa, minut valtasi lämmin tunne. Kesästä muodostui melko kiireinen, mutta samaan aikaan oli mahtavaa olla mukana tällaisessa hankkeessa.”

Suunnittelu- ja rakennusvaiheessa oppilaiden vanhemmat ja koulun henkilökunta olivat huolissaan ”parakeista”, joihin oppilaat sijoitettaisiin. Sittemmin mielipiteet ovat täysin muuttuneet. Moduulikoulu on iso ja tilava, ja Salan kunnalle on tullut paljon positiivista palautetta itse rakennuksesta sekä sen hyvästä ilmanlaadusta. Kaikki tilaelementit saapuivat ja asennettiin paikoilleen 19 päivässä. Tiivis aikataulu minimoi paikallisliikenteelle koituneet häiriöt.

“Elokuussa, kun koulu alkoi, kesä oli ollut tavallista lämpimämpi ja olimme huolissamme sisälämpötilasta. Usein vanhoissa koulurakennuksissa ulkolämpötila vaikuttaa sisälämpötilaan, joka saattaa nousta tukalan korkeaksi. Mutta huolemme oli turha – tilapäisen koulumme ilmastointi toimii hienosti.”

En ole koko urani aikana nähnyt yhtä iloisia oppilaita ja henkilökuntaa. He ovat niin tyytyväisiä väliaikaiseen kouluun, että pelkäämme etteivät he halua jättää sitä, kun sen aika koittaa.

Kahden naapurikunnan edustajat ovat käyneet Gärdestan koululla tutustumassa ratkaisuun. Åsa Eriksson sai kuulla, että vierailijat olivat saaneet vain positiivista palautetta rakennuksesta ja tilapäisratkaisusta kokonaisuudessaan koulun henkilökunnalta. Molemmissa naapurikunnissa on sittemmin päätetty hyödyntää siirtokelpoisista tiloista koostettuja kouluja tilapäisratkaisuina.