Bjørvikassa vauhditetaan innovaatioita yhdessä

Norjalainen rakennusyhtiö AF Gruppen rakentaa 26 kerrostaloa merkittävässä, Oslon Bjørvikan alueelle sijoittuvassa rakennusprojektissa. Projektiin sisältyy 1 300 asuntoa sekä kauppoja, ravintoloita ja muita kaupallisia tiloja. Cramo toimittaa projektiin rakennuskoneita ja -laitteita, mutta yhteistyö AF Gruppenin kanssa ulottuu paljon syvemmälle. Kysymyksessä on itse asiassa ainutlaatuinen tapa tehdä yhteistyötä rakennussektorilla.

”Tavoitteemme on lisätä tuottavuutta ja arvonluontia projektissa. Päätavoitteita on neljä: luoda houkuttelevin kaupunkialue Norjassa, Norjan tyytyväisimmät asiakkaat, lisätä arvonluontia 40 prosentilla sekä muuttaa tapaa, jolla rakennusliiketoiminnassa tehdään yhteistyötä. Saavuttaaksemme tämän, meidän täytyy muuttaa rajusti sitä tapaa, jolla me ja muut projektissa mukana olevat yritykset toimivat yhdessä toistensa kanssa”, sanoo Marius Winger, Chief Ambition Officer, AF Gruppen.

Meidän täytyy muuttaa rajusti sitä tapaa, jolla me ja muut projektissa mukana olevat yritykset toimivat yhdessä toistensa kanssa.

Uusi tapa toimia saa alkuvauhdin uuden tyyppisestä sopimuksesta.

“Sen sijaan, että sopimus on asiakirja, johon on pääasiassa kirjattu sääntöjä ja sakkoja, sisältyy siihen nyt jokaiselle osapuolelle asetetut, yhdessä laaditut tavoitteet. Jos me esimerkiksi emme onnistu saavuttamaan sopimukseen Cramolle kirjattuja tavoitteita, projekti kokonaisuudessaan ei ole täysin onnistunut”, selventää Winger.

“Olemme erittäin ylpeitä siitä, että saamme olla osa tätä uraauurtavaa projektia – se muuttaa jatkossa tapaa, jolla rakennussektori toimii”, sanoo Bjørn Melheim, Cramo Norwayn maajohtaja.

“Voidaksemme Cramon osalta saavuttaa projektin kunnianhimoiset kannattavuus- ja kustannussäästötavoitteet, meidän pitää olla todella innovatiivisia ja miettiä uusiksi tapa, jolla toimitamme tuotteita ja palveluita. Meidän on otettava aktiivisempi rooli projektin jokaisessa vaiheessa, syvennettävä yhteistyötä kaikkien osapuolten kanssa ja löydettävä keinoja hyödyntää uuden teknologian tarjoamat mahdollisuudet fiksulla tavalla.”