Siirtokelpoisia tiloja vaativiin käyttökohteisiin

Tarinamme alkaa alkuvuodesta 2018, jolloin saimme tilauksen 161:lle siirtokelpoiselle tilaelementille. Niistä oli tarkoitus rakentaa kaksikerroksinen koulurakennus 6 - 12-vuotiaille lapsille Salan kuntaan, Ruotsiin. Suurimmalle osalle tilaelementeistä tämä oli ensimmäinen käyttökohde. Yhdessä uudet ja neljä aiemmin ambulanssikeskuksen käytössä ollutta tilaelementtiä muodostivat luokkahuoneet, keittiön, ruokasalin, kirjaston ja teknisen työn luokan sekä henkilökunnan tilat Gärdestan koululle.

”Jokaisella asiakkaalla on omat yksilölliset tarpeensa, joten siirtokelpoisten rakennusten elementit valitaan aina tapauskohtaisesti”, kertoo Nicola Lawler, Cramo Adapteo AB:n logistiikkapäällikkö.

”Aina saadessamme tilauksen, kuten nyt Gärdestan koulun tapauksessa, otamme asiakkaan mukaan suunnitteluun jo projektin alkuvaiheessa. Myyntihenkilöstömme kartoittaa asiakkaan tarpeet ja luonnostelee mallinnuksen, jotta asiakas näkee, miltä suunniteltu rakennus näyttää ulkoa ja sisältä. Logistiikkapuoli huolehtii siitä, että tilaelementit ovat toimitusvalmiina sovitun aikataulun mukaisesti.”

Havainnekuvan avulla asiakkaan on helpompi kommentoida ratkaisua ja tehdä tarvittaessa muutoksia. Tässä tapauksessa hyödynsimme joitakin tavallista leveämpiä ja pidempiä tilaelementtejä, joista saimme muodostettua luokkahuoneita ja käytäviä. Toimiessaan 350 oppilaan ja henkilökunnan koulurakennuksena tilamme auttavat asiakasta täyttämään opetukselle asetetut vaatimukset ja tarjoavat koulun oppilaille ja henkilökunnalle miellyttävät olosuhteet.

Nykyisin rakennusten energiatehokkuutta ja siihen liittyviä kunnollisia lämpöeristeitä, ikkunoita ja ovia pidetään itsestään selvyyksinä. Tilaelementeissämme on monikerroksinen, energiaa säästävä lämpöeristys. Sisätiloissa on hyvin toimiva ilmanvaihto, mikä on erityisen tärkeää kouluissa, joissa kehno ilmanlaatu on usein syy remontointitarpeille.

”Kuten usein siirtokelpoisten tilojen kanssa, Gärdestan koulun rakentaminen edellytti tiivistä yhteistyötä myynnin, projektipäällikön, logistiikan ja kuljetusyhtiöiden välillä. Koulun rakentaminen itsessään vei vain 19 päivää. Tiukka aikataulu kuitenkin edellytti, että logistiikka hoitui aikataulun mukaisesti. Isoimpien, neljän metrin levyisten tilaelementtien kuljettamiseen tarvittiin saattoajoneuvoa. Elementtien tuli saapua rakennuspaikalle tasaisena virtana, jotta ne saatiin asennettua paikoilleen puolen tunnin välein. Myöhästymisiin, saati liian aikaiseen tai väärässä järjestyksessä saapumiseen, ei yksinkertaisesti ollut varaa”, Nicole lisää.

Tässä tapauksessa siirtokelpoiset tilaelementit kuljetettiin rakennustyömaalle laivoilla ja rekoilla Virossa sijaitsevalta tehtaalta, Keski-Ruotsissa sijaitsevalta varastolta sekä muutaman elementin osalta Puolan tehtaalta. Neljä tilaelementtiä tuotiin Eskilstunasta, jossa ne olivat palvelleet ambulanssiyhtiötä.