Tilaelementit siirtyvät rakennuksesta toiseen

Vuonna 2018 Salan kuntaan rakennettiin moduulikoulu 350 oppilaalle ja henkilökunnalle, jotka tarvitsivat pikaisesti tiloja, joissa oli hyvä ilmanvaihto. Tähän tarpeeseen vastasi tilapäinen moduulirakennus, joka rakennettiin 161 tilaelementistä. Osa niistä saapui uutena suoraan Viron ja Puolan tehtailta, osa oli ollut aiemmin käytössä muualla. Seuraavan 2-4 vuoden ajan moduulit muodostavat koulurakennuksen, jonka pinta-ala on 5 200 neliömetriä ja jossa on 18 luokkahuonetta, ruokala, keittiö, kirjasto, teknisen työn luokka sekä henkilökunnan tilat. Aikanaan moduulit siirtyvät uuteen käyttökohteeseen.

”Näiden tilaelementtien tarina ei suinkaan pääty yhteen projektiin. Se jatkuu usean siirtokelpoisen rakennuksen eliniän ajan – tiloja siirretään niitä tarvitseville ja mitä moninaisimpiin käyttötarkoituksiin. Näemme tilaelementtimme täydellisenä esimerkkinä joustavasta, kustannus- ja energiatehokkaasta sekä kestävän kehityksen mukaisesta kiertotaloudesta”, sanoo Cramo Adapteon myyjä ja tuotekehittäjä Tommy Lind Ruotsista.

Tommy Lindin työnkuvaan kuuluu siirtokelpoisten tilojen käyttökierron suunnittelu. Hän analysoi asiakastarpeita ja etsii asiakkaita, joilla saattaisi olla käyttöä tilapäisille ratkaisuille.

”Kun tilaelementit palautetaan Gärdestan koululta, ne menevät pajallemme huollettaviksi ja kunnostettaviksi. Tämän jälkeen ne lähetetään seuraavalle asiakkaalle, joka tarvitsee niitä kouluna, päiväkotina, toimistona tai muuna tilapäisenä rakennuksena.”

Tilaelementit eivät seiso kauaa käyttämättöminä. Niiden kierto optimoidaan niin, että ne siirtyvät pajan kautta mahdollisimman suoraan asiakkaalta toiselle. Toimettomana ne eivät ole paria viikkoa pidempään.

“Osa pitkäikäisimmistä tilaelementeistämme on ollut käytössä jo yli 20 vuotta. Niiden eliniän kuluessa niitä kunnostetaan ja päivitetään uusien rakennusstandardien mukaisiksi useaan kertaan.”

Cramo Adapteo toimittaa asiakkailleen erityyppisiä tilaelementtejä. Pääosin, ja aina kun mahdollista, hyödynnetään standardoituja malleja. Mallistossa on neljä erilaista sarjaa, joissa kussakin on noin 10 erityyppistä tilaelementtiä. Kun asiakas tilaa jotakin perusmallistosta poikkeavaa, räätälöidään ratkaisu hänelle sopivaksi. Käytännössä tämä merkitsee yleensä esimerkiksi väliseinän tai keittiön lisäämistä. Asiakkaiden apuna suunnittelussa toimii Cramo Draw -ohjelma, jonka avulla voidaan havainnollistaa standardimuotoisista tilaelementeistä koostuvia ratkaisuja.

”Näen, että siirtokelpoisille tiloille on selkeä tarve myös tulevaisuudessa. Tilaelementtimme vastaavat tarpeeseen, joka muodostuu jatkuvasta väestönkasvusta ja resurssien niukkuudesta. Yhä useammissa kaupungeissa tarvitaan lisää esikouluja ja koulurakennuksia asukasluvun kasvaessa. Myös toimitilatarpeeseen haetaan yhä joustavampia ratkaisuja”, Tommy Lind lisää.

Tommy Lind työskentelee Ruotsissa Västeråsissa Cramo Adapteon moduulitoimistossa. Rakennuksen katolle on asennettu aurinkopaneelit, joiden avulla tutkitaan soveltuvatko ne siirtokelpoisten tilojen energianlähteeksi tulevaisuudessa.