Turvallisuusviikon koulutuksia tuhansille Puolassa

Puolan vuotuinen turvallisuusviikko on keskeinen keino Cramo Puolalle edistää nolla työtapaturmaa -tavoitettamme yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Turvallisuusviikko on Puolan suurimpien rakennusyhtiöiden yhteinen turvallisuudenedistämisaloite (Alignment for Safety), jonka tavoitteena on lisätä turvallisuustietoutta ja edistää turvastandardeja ja näin poistaa onnettomuudet työmailta. Toukokuisen viikon aikana päähuomio kohdistuu työturvallisuuteen – aloitteeseen osallistuvien rakennusyhtiöiden kaikilla työmailla järjestetään urakoitsijoille ja alihankkijoille tarkoitettuja turvallisuuskoulutuksia.

Cramon osallistuminen turvallisuusviikolle käynnistyi vuonna 2015, jolloin pidimme ensimmäisen työmaaturvallisuutta koskevan esityksemme asiakkaan työmaalla. Tätä seurasi nopeasti levinnyt suuri kiinnostus turvallisuuskoulutustamme kohtaan, ja osallistumisemme turvallisuusviikolle onkin laajentunut vuosi vuodelta – vuonna 2018 pidimme jo kaikkiaan 100 esitystä lähes 2 500 asiakasyritysten työntekijälle.

Käytännönläheinen toimintamallimme on ollut menestys. Great Day at Work -lupauksemme mukaisesti haluamme edistää turvallisuutta aktiivisesti ja ennaltaehkäistä onnettomuuksia etenkin korkealla tehtävissä sähkötöissä, joissa tapahtuu eniten kaikkein vakavimpia työtapaturmia. Turvallisuuskoulutuksissamme kerromme ennen työhön ryhtymistä tarvittavista turvatarkistuksista, ja opastamme kuinka työkaluja käytetään oikein ja mahdollisimman turvallisesti. Ja koska uskomme, että tekemällä oppii parhaiten, kehotamme koulutukseen osallistujia myös testaamaan omia sähkötyökalujaan, ja kokeilemaan tarvittavien turvatoimenpiteiden jälkeen yhdessä kouluttajan kanssa nostimen käyttöä.

Olen äärimmäisen ylpeä työntekijöistäni. Vain 160 hengen tiimillä tarjoamme turvallisuuskoulutusta tuhansille ihmisille ympäri maata. Hanke on valtava, ja se on erinomainen esimerkki sitoutumisestamme turvallisuuden edistämiseen.
Bernard Michalczewski
Cramo Puolan maajohtaja

Turvallisuusviikot ovat hyvä esimerkki yhteishankkeesta, joka tuottaa aidosti hyöytä kaikille osapuolille. Se edistää paitsi työturvallisuutta myös Cramon tunnettuutta luotettavana ja turvallisuuteen panostavana rakennusalan kumppanina, mikä puolestaan on lisännyt vuokrauspalveluidemme kysyntää.

Jatkamme turvallisuusviikkoon osallistumista vuonna 2019 ja kehitämme omaa konseptiamme eteenpäin optimoimalla prosessin, työkalut ja resurssien käytön.