Johdanto

Cramo lyhyesti

Cramo on yksi johtavista kone- ja laitevuokrauksen palvelutarjoajista sekä Pohjoismaiden johtava toimija siirtokelpoisten tilojen vuokrauksessa. Luomme lisäarvoa sidosryhmillemme innovaatioilla sekä yksinkertaistamalla vuokrausratkaisujen ja muiden resurssien vastuullista jakamista. Cramo on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Liikevaihto 2018 (M€)

Vertailukelpoinen EBITA-liikevoitto 2018 (M€)

Palvelemme

asiakasta 14 maassa.

Henkilöstö keskimäärin 2018

Kaksi liiketoimintadivisioonaa

Liiketoimintadivisioonamme ovat Kone- ja laitevuokraus ja Siirtokelpoiset tilat (Cramo Adapteo). Cramolla on toimintaa yhteensä 14 maassa - Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Liettuassa, Puolassa, Saksassa, Itävallassa, Unkarissa, Tsekin tasavallassa ja Slovakiassa. Venäjällä ja Ukrainassa toimimme 50-prosenttisesti omistamamme yhteisyrityksen Fortrentin kautta. Konsernin pääkonttori sijaitsee Vantaalla.

Kuten olemme aikaisemmin ilmoittaneet, Cramo on arvioinut strategisia vaihtoehtoja Siirtokelpoiset tilat -liiketoiminnalleen (Cramo Adapteo). Arvioinnin lopputuloksena Cramon hallitus päätti joulukuussa 2018 tähdätä yhtiön Siirtokelpoiset tilat -liiketoiminnan eriyttämiseen osittaisjakautumisella ja sen jakamiseen yhtiön nykyisille osakkeenomistajille. Osittaisjakautuminen ja listautuminen Tukholman pörssiin (Nasdaq Stockholm) on tarkoitus toteuttaa viimeistään vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä.

Kone- ja laitevuokraus

Kone- ja laitevuokrauspalvelumme käsittää laajan valikoiman rakennuskoneita ja -laitteita sekä vuokraukseen liittyviä palveluita. Toimimme Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Liettuassa, Saksassa, Itävallassa, Unkarissa, Puolassa, Tsekin tasavallassa ja Slovakiassa. Palvelemme rakennus- ja muuta teollisuutta, julkista sektoria ja kuluttajia Cramo vuokrauskonseptin sekä 301 toimipisteen ja digitaalisen alustan avulla. Digitaalinen alustamme tarjoaa asiakkaille helpon, netissä toimivan väylän koneisiin, työkaluihin, palveluihin, turvallisuuteen liittyvään tietoon ja käyttöohjeisiin.

Siirtokelpoiset tilat

Toimitamme siirtokelpoisia tiloja Cramo Adapteo -alabrändillä. Tarjoamme korkealaatuisten siirtokelpoisten tilojen vuokrausta avaimet käteen -toimituksina eri pituisiksi vuokrausjaksoiksi. Ratkaisumme kattavat useita loppukäyttökohteita, kuten koulut, päiväkodit, toimisto- ja majoitustilat sekä tapahtumat. Nordic Modular Groupin oston myötä voimme myös tarjota räätälöityjä moduulirakennuksia pitkäaikaisen, eli yli viiden vuoden pituisen, vuokrauksen tarpeisiin sekä myyntiin.

Palvelemme sekä julkista että yksityistä sektoria Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Liettuassa ja Saksassa.

Liiketoimintadivisioonien osuus konsernin

Liikevaihdosta 2018 (2017), M€