Hallinnointi ja ohjaus

Riskienhallinta uuden strategian tukena

Tehokas ja aktiivinen riskienhallinta vähentää Cramoon kohdistuvia taloudellisiä ja muita riskejä. Tunnistamme ja arvioimme mahdollisia riskejä ja niiden seurauksia sekä määrittelemme ja toteutamme toimenpiteitä riskien vaikutusten lieventämiseksi riskienhallinnan viitekehyksemme puitteissa.

Olemme tunnistaneet useita mahdollisia riskejä, jotka liittyvät kykyymme luoda arvoa niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä ja jotka voivat estää meitä saavuttamasta strategiset tavoitteemme. Näihin kuuluvat strategiset ja toiminnalliset riskit, rahamarkkinoihin, kilpailuun, lain- ja säädöstenmukaisuuteen, kestävään kehitykseen sekä konsernin maineeseen liittyvät riskit. Kun riskit on tunnistettu, arvioimme niiden mahdolliset taloudelliset ja kestävän kehityksen vaikutukset ja määrittelemme vaikutusten minimoimiseksi tarvittavat toimenpiteet. Riskejä hallitaan valvontatoiminnoilla, jotka koskevat koko organisaation kaikkia tasoja ja kaikkia toimintoja.

Arvonluontikyvyn varmistaminen

Keskeisimmät toiminnalliset riskit liittyvät strategisiin investointeihin, yrityskauppojen ja ostettujen yritysten integroimisen onnistumiseen, IT-riskeihin ja toiminnan tehokkuuteen. Henkilöstöön, työterveyteen ja -turvallisuuteen, ympäristöön sekä lain- ja säädöstenmukaisuuteen liittyvä riskien vähentäminen on tunnistettu olennaisen tärkeäksi arvonluontikykymme kannalta.

Vastataksemme koko toimialaan vaikuttaviin megatrendeihin ja varmistaaksemme vastuullisen liiketoiminnan ja kasvun, olemme sisällyttäneet kestävän kehityksen osaksi strategista ja operatiivista päätöksentekoa sekä riskienhallintaa.

Tunnistamme paikallisten ja kansainvälisten muutostekijöiden vaikutuksen mahdollisiin riskeihin

Taloudellinen epävarmuus taloudessa saattaa heijastua Cramon liiketoimintaan laskevana kysyntänä yhdellä vai useammalla markkina-alueella, koventuvana kilpailuna, alempina kaluston vuokraushintoina, korkeampina rahoituskuluina tai asiakkaiden kokemina taloudellisina vaikeuksina ja lisääntyvinä luottotappioina. Lisäksi taloudellinen epävarmuus lisää riskiä kirjanpidon arvonalennuksiin.

Geopoliittisista riskeistä kansainvälisen kaupan tämänhetkiset jännitteet ja tariffit luovat epävarmuustekijöitä niille markkinoille, joissa Cramolla on liiketoimintaa. Talouskasvun hidastumisen uhka sekä poliittinen hajanaisuus Euroopassa, erityisesti Brexit ja sen vaikutukset, ja Italian valtiovelkaan liittyvät haasteet voivat vaikuttaa yleisen taloudellisen tilanteen kehittymiseen ja siten rakentamiseen ja kone- ja laitevuokrausmarkkinoihin.

Tunnistetut riskit ja niiden hallinta

Taloudellinen tilanne
Mahdolliset vaikutukset
  • Palveluidemme kysyntä on yhteydessä yleiseen pitkän aikavälin taloudelliseen kehitykseen. Kone- ja laitevuokrauksen kysyntä on riippuvainen rakennustoiminnasta, joka on luonteeltaan syklistä