Liiketoiminta

Skandinavia

Markkina-asemamme on ollut vahva Skandinaviassa jo vuosia – ja voimme varmistaa kasvun jatkumisen ja kannattavuuden laajentamalla liiketoimintaamme vähemmän syklisiin asiakassegmentteihin. Ruotsissa olemme vakiinnuttaneet asemamme toisena kahdesta johtavasta vuokrauspalvelukumppanista. Norjassa olemme hyvin varustautuneita vahvistamaan asemaamme yhtenä markkinan huipputoimijoista. Haluamme kasvaa yhdessä asiakkaidemme kanssa kummassakin maassa. Tähtäämme digijohtajuuteen ja asiakkaiden auttamiseen lisäämällä heidän tuottavuuttaan tehokkaan ja läpinäkyvän digitaalisen liiketoimintamallin kautta.

Uusi Cramo NXT -strategia pohjautuu vuokrausmarkkinan tulevaisuudennäkymiä koskeviin analyyseihin ja yhteiskunnassa meneillään olevaan digitaaliseen transformaatioon. Strategia määrittelee selkeästi ne toimet, joita tarvitaan pitkän aikavälin kannattavuuden varmistamiseen. Keskitymme edelleen tarjoomaamme ja kaikkiin strategian mahdollistaviin aktiviteetteihin tulevalla liiketoimintakaudella.

Henrik Norrbom
Johtaja, Skandinavia, Cramo

Liiketoimintaympäristö

Noin 55 prosenttia konsernin liikevaihdosta tulee Skandinaviasta. Vuokrauksella on vahvat perinteet omistamisen vaihtoehtona ja vuokraukseen liittyviä palveluita odotetaan olevan tarjolla.

Cramo oli vuonna 2019 markkinajohtaja Ruotsissa. Kahden, maanlaajuisesti palveluita tarjoavan kärkitoimijan ohella markkinoilla toimii pienempiä, hajallaan olevia kilpailijoita, jotka ovat paikallisesti vahvoja. Markkinakasvu on tasoittunut ja asuntorakentamisen lasku näkyy jo nyt ennakoivina reaktioina markkinan epävarmuuteen. Julkisen sektorin rakentamisen odotetaan yhä kasvavan, joskin hitaammin. Markkinaosuus suuremmissa projekteissa, kuten infrarakentamisessa ja teollisissa projekteissa, säilyy tuottoisana johtuen pienemmästä epävakaudesta, pidemmistä sopimuksista, kattavista tilauksista ja osaavasta hankinnasta.

Markkina jatkuu vahvana Norjassa, jossa kiinteistö- ja rakennusmarkkinan odotetaan kasvavan erityisesti uusien infraprojektien ja julkisen sektorin sairaalarakennushankkeiden vauhdittamana. Kilpailu on kovaa markkinoilla, joilla toimii 200 vuokrauspalveluyritystä ja joilla markkinajohtajalla arvioidaan olevan 13 prosentin markkinaosuus. Cramo rakentaa asemaansa tullakseen yhdeksi kahdesta markkinoiden johtavasta toimijasta Norjan markkinoilla.

Edut

Digitaalinen kalustonhallinta

Kaikki Cramon digitaaliset työkalut ovat käytettävissä Skandinavian markkinoilla. Meneillään oleva digitaalinen transformaatio vauhdittaa digitaalisen tarjoomamme edelleen laajentamista älykkäillä työkaluilla ja palveluilla, jotka lisäävät asiakkaiden tehokkuutta ja kannattavuutta. Uuden strategiamme tukemana tavoittelemme “Vuokraustoimialan digijohtaja” -asemaa.

Verkkoportaalimme tukee helppoa sähköistä vuokrausta, palautusta ja kalustonhallintaa kattaen kaikki vuokrakoneet ja -laitteet sekä kustannusseurannan ja laskut. Product Viewer -mobiilisovellus tarjoaa työmaalta käsin helpon pääsyn yksityiskohtaiseen tuotetietoon – ulkomitoista painoon ja ulottuvuuteen, käyttö- ja turvallisuusohjeisiin sekä muihin dokumentteihin. MyEquip-mobiilisovellus on suunniteltu erityisesti työmaalla tapahtuvaan, myös muiden kuin Cramon vuokrakoneiden hallintaan. Lisäksi sovellus mahdollistaa asiakkaille suoran pääsyn älykkäisiin palautustoimintoihin, mikä tekee Cramon laitteiden palautuksesta helppoa ja nopeaa.

Cramon verkkoportaalin lyhyen esittelyn jälkeen päätimme ottaa sen käyttöön yrityksessämme. Saamme ratkaisun kautta hinnat ja kaiken välttämättömän tuotetiedon. Portaalia on helppo käyttää, kuten mitä tahansa verkkokauppaa! Pidämme siitä, että voimme sekä tilata että palauttaa laitteita saman ratkaisun kautta. Säästämme Cramon verkkoportaalin avulla aikaa päivittäisessä työssämme.

Richard Wessberg
Työnjohtaja, Consto, Norja

Koko

Nykyaikainen kalustomme, johtava toimipisteverkostomme ja osaamisemme kattavat kaikki markkina-alueemme ja varmistavat kykymme osallistua vaativiin ja monimutkaisiin projekteihin. Cramo on yksi harvoista toimijoista, jotka voivat tarjota täyden valikoiman koneita, laitteita ja palveluita ja ratkaista suuria, projektikohtaisia haasteita.

Laaja valikoima palveluita

Cramo tarjoaa laajan valikoiman vuokraukseen liittyviä palveluita, kuten työmaasähköön, ilmanlaatupalveluihin ja lämmitykseen liittyvät asennustyöt sekä työmaatilat ja niiden asennukset. Perinteisten palveluiden lisäksi tarjoamme asiakkaille myös koulutuspalveluita esimerkiksi laitteiden käytössä ja turvallisuudessa. Asiakaskuntamme, joka käyttää digitaalisia palveluitamme, kuten verkossa tapahtuva tilaaminen, toimitusten seuranta ja koneiden ja laitteiden palautustoiminto, kasvaa jatkuvasti ja kasvu tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa.

Vahvat referenssit

Meillä on vahvaa näyttöä onnistuneista asiakasprojekteista, jotka puhuvat puolestaan. Vuonna 2019 asiakkuutemme Ruotsissa käsittivät BillerudKorsnäsin uuden paperintuotantolinjan rakennusprojektin Gruvönissä, Göteborgin uuden Östra Sjukhuset -lastensairaalan rakennusprojektin sekä korkean tason turvallisuuskäytäntöjä edellyttäneen Ruotsin eduskuntatalon korjausprojektin. Norjassa vuoden 2019 menestyksekkäät projektimme käsittivät sähkön, lämmityksen, hissien, nostolaitteiden sekä maanrakennus- ja rakennuskoneiden toimitukset sekä työmaapalvelut Veidekkenin suurelle, maineikkaalle asuntorakentamisprojektille Ulvenissa. Lisäksi Cramo toimitti koneita ja laitteita jopa normaalin tarjooman ulkopuolelta suuren talvipuiston rakennusprojektiin Oslon ulkopuolella.

Vuoden 2019 kohokohdat

Digitaalinen tuottavuuskumppanuus

Pienet ja keskisuuret asiakkaat ovat ymmärtäneet, että he tarvitsevat hyvän digitaalisen agendan, jonka me voimme tarjota heille. Suurinta kiinnostusta osoittaa perinteinen segmentti eli rakennusyritykset, joissa asiantuntijamme auttavat asiakkaita ennakoivasti digitaalisten työkalujen käytössä. Niiden hyödyntäminen kasvaa vakaasti asiakkaiden havaitessa saavansa sekä kustannusten- että kalustonhallintaan liittyviä etuja.

Kaikki on dokumentoitu Cramon verkkoportaaliin, minkä ansiosta tiedän tarkalleen, mitä olemme vuokranneet projektin aikana. Ja voin myös varata laitteita etukäteen. Näin minä ja muut projektissa mukana olevat voimme hallita vuokrausta paremmin.

Axel Lindström
Hankintainsinööri, RO-Gruppen, Ruotsi

Innovatiivinen kalustonoptimointi

Rakennamme jakamistaloutta innovoimalla uusia tapoja optimoida kaluston tehokkuutta. Eräässä palvelussa, jota pilotoimme yhdessä muutamien asiakkaiden kanssa, käytämme esineiden internetiä asiakkaiden vuokraaman kaluston seurannassa. Palvelun avulla näemme, kun vuokrakonetta ei ole käytetty hetkeen. Kysymme asiakkaalta, haluaako hän palauttaa käyttämättömänä olevan laitteen tai työkalun välttyäkseen turhilta vuokrauskustannuksilta. Palauttamalla käyttämättömän vuokrakaluston asiakas säästää kuluissa ja tilankäytössä. Meidän kannaltamme palvelu varmistaa, että meillä on laitteita ja työkaluja vuokrattavaksi muille asiakkaille.

Myönteinen tuloskehitys ja vahvistunut markkina-asema Norjassa

Olemme vuodesta 2017 lähtien keskittyneet vahvistamaan tuloskehitystämme Norjassa. Aloitimme luomalla tietoisuutta muutoksen välttämättömyydestä sisäisesti, minkä jälkeen määrittelimme ja viestimme selkeän yhteisen tavoitteen taloudelliselle kasvulle. Henkilöstön tukeminen kasvusuunnitelmaan sitoutumisessa oli erittäin tärkeää. Tämän jälkeen keskityimme kolmeen kehitysalueeseen: varmistimme, että meillä on oikeat henkilöt oikeissa paikoissa, paransimme myyntiprosessiamme järjestelmällisesti ja mukautimme toimipisteverkostomme vastaamaan markkinaa. Kehitys on ollut myönteistä, sillä tuloksen paranemisen ohella kaikki Norjan suurimmat rakennusyritykset mieltävät meidät nyt potentiaaliseksi kumppanikseen.

Useita uusia teollisia sopimuksia

Voitimme vuonna 2019 Ruotsissa kolme merkittävää teollista sopimusta, joiden kesto vaihtelee 36 kuukaudesta 70:een ja joiden arvo on 50 miljoonaa euroa.

1. SCA:n Obbolan paperitehtaan uudistaminen: Cramo on vuokrakoneiden ja -laitteiden, työkalujen ja palveluiden päätoimittaja. Sopimuksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa ja projektin kestoksi on arvioitu noin 36 kuukautta.
  2. Northvoltin akkutehdas Skellefteåssa: Cramo on yksi vuokrauspalveluiden pääkumppaneista. Rakentaminen kestää noin 70 kuukautta ja käsittää noin 3 000 vuokrayksikköä. Sopimuksen arvo on noin 28 miljoonaa euroa.
  3. Microsoftin uusi palvelinkeskus Gävlen alueella: Cramo tekee yhteistyötä Microsoftin kumppaneiden kanssa ja on vuokrauspalveluiden ykköstoimittaja rakentamisen kolmessa ensimmäisessä vaiheessa. Sopimuksen arvo on noin 12 miljoonaa euroa ja se kattaa noin 1 500 vuokrayksikköä. Projektin kesto on 36 kuukautta.

Vuonna 2020 keskitymme huipputason tuloksentekokykyyn ja digijohtajuuteen

Saavuttaaksemme huipputason tuloksentekokyvyn meidän on monipuolistettava edelleen asiakasprojektiportfoliotamme siten, että se on tasapainoisempi ja sisältää vähemmän syklisiä liiketoiminta-alueita, jotka tarjoavat varmempaa kasvua. Erityisesti Norjassa me keskitymme kasvuun päästäksemme kahden johtavan toimijan joukkoon. Vahvistamme orgaanista kasvua Skandinaviassa digijohtajuudella. Digitaalisten ratkaisujen edelläkävijänä meillä on työkalut asiakkaiden tuottavuuden lisäämiseen ja paremman asiakaspolun ja käyttäjäkokemuksen tarjoamiseen.

Samaan aikaan me lisäämme kalustomme käyttöastetta ja keskitymme tuottamaan lisää asiakasarvoa digitaalisesti yhdistetyn kaluston ja datan avulla. Tavoitteemme on, että 100 prosenttia maanrakennuskoneista ja nostinkalustosta on digitaalisesti yhdistettyjä vuoteen 2023 mennessä.

Liikevaihto 2019 M€

2018: 370,5